Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Zprávy z burzy > Kofola: zajímavá témata z dnešního konferenčního hovoru

Kofola: zajímavá témata z dnešního konferenčního hovoru

16.5.2019 18:36, BABKOFOL

Na dnešním konferenčním hovoru s managementem Kofoly se tradičně probíral letošní výhled hospodaření. I přes to, že finanční ředitel společnosti Pavel Jakubík sdělil, že dosažené výsledky za 1Q 2019 byly nad plánem, tak potvrdil výhled letošní EBITDA na úrovni 1080 mil. Kč. Je to vcelku pochopitelný krok. Pro Kofolu, jakožto nápojářskou firmu, je 1Q mimosezonním obdobím, hlavní sezónní kvartály (2Q a 3Q) teprve přijdou a ty víceméně rozhodnou jakým směrem se bude rok vyvíjet. Nicméně Kofola má do letošního roku nakročeno solidně, zejména by mohla i v dalších čtvrtletích těžit z posílené tržní pozice v profitabilním segmentu HoReCa (Kofola zde rostla nejen na jádrovém česko-slovenském trhu, ale i v Adriatickém regionu).

Řešil se i možný vývoj cen cukru, resp. náklady na cukr v příštím roce. Jak známo, Kofola letos profituje z nižších cen cukru, když na rok 2019 nasmlouvala cenu v rozmezí 240 – 270 EUR/t (loni cca 350 – 370 EUR/t). Situace na trhu s cukrem se však již koncem roku 2018 začala obracet a ceny začaly i vlivem sucha (a tedy nižší úrody) růst. Podle vyjádření finančního ředitele Jakubíka se aktuálně spotová cena cukru pohybuje nad úrovní 400 EUR/t. Podle něho tak Kofola bude v příštím roce čelit vyšším nákladům na cukr, otázkou zůstává v jaké míře.

Cena, za kterou bude Kofola podepisovat kontrakty na rok 2020 se bude krystalizovat na přelomu léta a podzimu, kdy již budou konkrétnější indikace o úrodě, o síle poptávky apod. Kofola aktuálně vyšší ceny cukru reflektuje a uvažuje o možnosti se letos částečně předzásobit za nízké letošní ceny a tím tak tlumit negativní dopad do budoucí provozní ziskovosti. Na vyšší ceny cukru Kofola také většinou reaguje růstem cen svých produktů či hledáním úspor v nákladové struktuře. Do jaké míry se nakonec podaří eliminovat předpokládané vyšší náklady na cukr v příštím roce je tak nyní otázkou. Negativní dopad do EBITDA se podle našeho názoru může pohybovat od nižších desítek miliónů korun až k hranici poblíž 100 mil. Kč.

Tématem byl i nový projekt slovenské minerální vody Kláštorná. Kofola realizovala tuto akvizici v polovině roku 2018. Jednalo se o specifickou investici, když Kofola vstoupila do podniku, jenž několik let nevyráběl. Cílem tedy bylo oživit výrobu této slovenské tradiční minerální vody. Dnes na konferenčním hovoru Kofola oznámila, že na konci 1Q 2019 rozjela výrobu a prodej. Dle nedávných prohlášení managementu je cílem vyrábět cca 20 mil. ks lahví ročně, přičemž na tento objem by se měla Kofola dostat v roce 2021. To podle našich odhadů indikuje tržby v rozmezí 120 - 150 mil. Kč. Rozjezd Kláštorné by tak měl být postupný, letos se příspěvek do tržeb bude zřejmě pohybovat v nižších desítkách miliónů korun. Zvýšené náklady na rozvoj nové značky pak způsobí, že pozitivní příspěvek Kláštorné do provozní ziskovosti lze čekat nejdříve v příštím roce. Kláštorná představuje v kontextu velikosti Kofoly sice menší investici, nicméně jedná se o rozšíření produktového mixu, jenž může vést k dalšímu postupnému posilování tržního podílu Kofoly s pozitivními dopady do hospodaření.


Jan Raška, analytik, Fio banka, a.s.

Související odkazy


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,5813825,94562
USD23,0338224,31218
GBP28,6889030,28110
CHF25,3563826,76363
PLN5,701056,01745

Kompletní informace zde