"Nelze vše vsadit na jednu kartu," oponuje Daimler Volkswagenu a Tesle v názoru na palivové články
CEO Daimler Trucks v telefonním rozhovoru s Bloomberg obhajoval existenci palivových článků. Dle jeho názoru je riskantní do budoucna spoléhat čistě na elektrické baterie. Svými názory jsou mu v opozici ředitelé Volkswagenu a Tesly.
CEO Daimler Trucks obhajuje existenci palivových článků
Nákladní vozidla poháněná vodíkem budou hrát důležitou roli ve snižování emisí z dopravního sektoru navzdory technologickým překážkám. Nelze spoléhat jen na elektřinou poháněná vozidla. Takový názor uvedl Martin Daum, CEO Daimler Trucks, v telefonickém rozhovoru s agenturou Bloomberg.
„Při snaze dosáhnout klimatických cílů si nemůžeme dovolit vše vsadit jen na jednu technogii,“ řekl Daum. „Do roku 2025 se budeme soustředit stoprocentně na elektromobily. Mezi roky 2025 a 2035 budeme potřebovat vozidla jak s elektrickými bateriemi, tak s palivovými články, jelikož požadavky masivně rostoucí infrastruktury vyžadují dvoustranný přístup.“
Dále uvedl, že riziko spoléhání pouze na elektromobily spočívá v nedostatku některých surových materiálů a ve výzvách spojených s podporou širokosáhlých nabíjecích stanic pro elektrická nákladní vozidla a autobusy.
Volkswagen a Tesla vodík odsoudily
Daum je tak v opozici názorů ředitelů automobilek Volkswagen a Tesla, tedy Herberta Diesse a Elona Muska, kteří se ve svých tweetech o vodíkovém pohonu vyjádřili negativně.
„Vodíková auta prokazatelně nejsou řešením. V dopravě se prosadila elektrifikace. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím naslouchejte vědcům!“ vyjádřil se na Twitteru v úterním příspěvku Diess.
„Diess má pravdu. Vodík je podivuhodně hloupá forma úložiště energie pro automobily,“ reagoval na Musk ve čtvrtek.
Souboj technologií
Vodíkové články jsou již léta zkoumány jako alternativa k automobilům na elektrické baterie a tradičním spalovacím motorům. V cestě jim však vysoké náklady a nedostatečná palivová infrastruktura a technologie tak zůstala v pozadí elektrických baterií. Na druhou stranu elektrifikace komerčních vozidel je komplexnější než u osobních automobilů, jelikož jsou větší, těžší a mají šíroké využití, od dovozu do supermarketů v městských zónách po dlouhé přepravy do vzdálených lokací.
Ve vývoji palivových článků Daimler nedávno zahájil společný podnik s Volvem.
Akcie společnosti Daimler k závěru obchodování na Xetře rostou o 0,81 % na 75,75 EUR, akcie Volkswagenu posilují o 0,54 % na 215,95 EUR a akcie Tesly na NASDAQ klesají o 0,020 % na 586,66 USD.
Zdroj: Bloomberg
Matěj Švanda
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Volkswagen zveřejnil konečné výsledky za 2023, akcentuje elektromobilitu
- Německá burza zahájila na kladné nule, po výsledcích posiluje Zalando a E.ON
- Výběr zisků na Wall Street
- Volkswagen oznámil v předběžném reportu výsledků za 4Q, že růst tržeb v letošním roce zpomalí
- Elon Musk podal žalobu na tvůrce ChatGPT
Nejnovější:
- Široký index S&P 500 rostl o 0,11 %, opět posunul rekord
- Americké trhy s malými změnami
- Německá burza před svátky uzavřela obchodování na zelené nule
- Pražská burza uzavřela březen v zisku
- USA: Index výrobní aktivity kansaského Fedu v březnu klesl na -7 b. při odhadu poklesu na -5 b.
- USA: Zásoby plynu podle EIA k 22. 3. klesly o 36 mld. kubických stop při očekávání poklesu o 27 mld.
- USA: Index spotřebitelské důvěry University of Michigan podle konečných dat v březnu na 79,4 b.
- USA: Pokračující prodeje domů v únoru meziměsíčně vzrostly o 1,6 % při očekávání 1,5% růstu
- Americké indexy po otevření burz mírně rostou, BoA navýšila doporučení na Estee Lauder (+4,2 %)
- Rušení pokynů na trzích BCPP, RM-S a Xetra v důsledku změny kroku kotace od 1. 4.