Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Přepravní společnost Lyft se chystá na burzu: Představení menšího konkurenta Uberu

Přepravní společnost Lyft se chystá na burzu: Představení menšího konkurenta Uberu

13.3.2019 06:00

Představení alternativní taxislužby Lyft, která chystá svůj vstup na burzu (IPO).

Představení alternativní taxislužby Lyft, která chystá své IPO

Rok 2019 by měl být z hlediska IPO velmi zajímavý. Svůj akciový debut chystá řada technologických (a v některých případech značně kontroverzních) společností, např. služba zprostředkovávající krátkodobé pronájmy Airbnb, sociální síť Pinterest, pracovní platforma Slack nebo společnosti Uber a Lyft, které se obě zabývají alternativní taxislužbou a patří mezi pionýry sdílené ekonomiky. Zatímco Uber je známý po celém světě, Lyft se soustředí na domácí, severoamerický trh. Obě společnosti signalizují zájem vstoupit na akciový trh v nejbližších měsících. Lyft je však v papírování o něco dále a v týdnu od 18. března by měl začít investorskou roadshow, a tak si ho představíme nejdříve.

Uber a Lyft: Klikni a jeď

Obě společnosti v USA provozují takřka identickou službu. Jejich uživatelé si stáhnou aplikaci, do které zadají destinaci (případně se prokliknou z Google Map) a vyberou velikost vozidla. Služba jim na základě aktuální poptávky a nabídky kalkuluje cenu. Uživatel potvrdí svůj zájem a služba ho propojí s nejbližším řidičem. Uživatel se dozví jméno a SPZ řidiče, který pro něj jede. V některých případech může cestu sdílet s dalšími pasažéry výměnou za slevu. V aplikaci může sledovat jak cestu řidiče k němu, tak i celou cestu do destinace. Platba probíhá pomocí do aplikace zadané platební karty a zprostředkovávající služba si ponechá provizi. Na některých trzích je možné platit v hotovosti. Na konci má jak uživatel, tak řidič možnost ohodnotit jeden druhého a cestu, což eliminuje problémové jedince na obou stranách.

Osobně mezi hlavními službami obou společností nevidím téměř žádný rozdíl a v USA využívám tu, která je zrovna levnější. Jisté odlišnosti lze vysledovat v cenové politice – Uber agresivněji přizpůsobuje ceny dopravní špičce.

Služby jako Uber a Lyft mají oproti klasickým taxi vozům řadu výhod – uživatel zná cenu předem, po celém světě má jistotu, že nebude okraden, a přivolání vozu je velmi pohodlné. Pokud by něco zapomněl nebo nastal nějaký problém, má možnost kontaktovat řidiče případně službu a jízdu reklamovat. Osobně si tak nedovedu představit, proč bych někdy místo Uberu/Lyftu využil služeb klasické taxislužby nebo snad mával na taxikáře na ulici.

Společenské dopady služeb Uberu a Lyftu

Zajímavý aspekt těchto služeb je deskilling, snížení nároků na lidskou práci, na straně řidičů. Ti na rozdíl od taxikářů již nemusí dobře znát své město, nýbrž se po nich chce, aby se jen přesně drželi cesty, kterou naplánovala služba, a vykonávali instrukce navigace. V řadě míst se tak objevily konflikty mezi řidiči sdílených služeb a regulovanými taxikáři. Zároveň s takovými službami příliš nepočítá legislativní rámec, na některých trzích tak služby fungují nebo fungovaly na hranici legality.

Řidiče alternativních taxislužeb může dělat v podstatě každý s řidičským průkazem. Řada lidí si tak přivydělává k jiné práci, pokud zrovna chtějí. Zároveň tak využijí automobily, který by jinak ležely ladem. Řidiči nemusí mít ani žádné jazykové schopnosti, jelikož o většinu komunikace mezi řidičem a pasažérem se stará aplikace, což dává příležitost imigrantům a např. Uber v ČR zaměstnává i neslyšící řidiče. Obě společnosti však zároveň usilují o vývoj autonomních vozidel bez řidiče. Lyft také nabízí pronájem vozidel řidičům v rámci služby Express Drive, Uber spolupracuje s třetími stranami.

Podobná služba, odlišná strategie

Ačkoliv hlavní doménu mají obě společnosti stejnou, jejich strategie se výrazně liší. Uber se dlouho investorům představoval jako společnost pro všemožné služby spojené s dopravou a logistikou po celém světě. Pod značkou UberEats tak např. rozjíždí rozvoz jídel z restaurací a výrazně expandoval po celém světě. Např. z Číny se však kvůli ztrátám v roce 2015 stáhnul výměnou za 20% podíl ve společnosti Didi a následně i z dalších východoasijských trhů výměnou za podíl v malajsijské společnosti GrabTaxi.

Lyft se oproti tomu zaměřil pouze na přepravu osob a (severo)americký trh, kde se zakusuje do podílu Uberu. Zatímco na konci roku 2016 byl podíl Lyftu 22 %, na konci roku již Lyft hlásil 39 %. Zbytku trhu dominuje Uber. Obě společnosti prostřednictvím akvizic expandovaly na trh se sdílenými koly a koloběžkami.

Zlý Uber, hodný Lyft?

Značně odlišná je také image obou společností. Seznam kritiky a kauz společnosti Uber je na Wikipedii značně dlouhý seznam zahrnující mimo jiné i značně pochybné praktiky jako sabotáž konkurenčních platform („operace SLOG“ a program „Hell“) a vyhýbání se vládním autoritám pomocí programů Greyball, který zabraňoval úředníkům využívat jeho služeb, a Ripley, který při policejních raziích blokovala firemní PC.

Uber také čelil kritice kvůli přístupu k nařčení ze sexuálního obtěžování a kvůli tomu, že společnost neoprávněně získala a nakládala se zdravotní dokumentací oběti znásilnění indickým řidičem Uberu. Tyto kauzy vedly v roce 2017 k odchodu několika čelních manažerů zahrnující zakladatele Travise Kalanicka.

Lyftu se oproti tomu daří držet o poznání pozitivnější obraz, především mezi mladými a politicky aktivnějšími americkými spotřebiteli. Více než 200 tis. z nich v roce 2017 v rámci kampaně #deleteuber smazalo aplikaci Uber, protože společnost provozovala své služby v době, kdy newyorští taxikáři protestovali proti prezidentu Trumpovi. Z kauzy tak těžil právě Lyft, který se snaží prezentovat jako součást komunity uživatelů a řidičů.

Obě společnosti však čelí kritice a řadě žalob kvůli přístupu ke svým řidičům, kteří jsou z právního pohledu braní jako živnostníci bez garance minimální mzdy a zdravotního pojištění. Podle např. newyorského starosty Billa de Blasia jsou výdělky drtivé většiny řidičů nižší než minimální mzda. Od února tak v NY vstoupila v platnost regulace, podle které by si řidiči měli vydělat alespoň 17,22 USD na hodinu. Prof. Aswath Damodaran tak ve svém ocenění Lyftu předpokládá, že společnost bude muset ze svých řidičů učinit zaměstnance.

Populární služba neznamená zisková služba, těžké ocenění nového ztrátového sektoru

Jako soukromé společnosti nemusely služby Uber, Lyft a další zveřejňovat příliš údajů o svého hospodaření. Podobně jako asijští konkurenti jsou však společnosti pro sdílenou dopravu zatím silně ztrátové. Lyft loni dosáhnul ztráty 911 mil. USD při výnosech 2,2 mld. USD, Uber prodělal 1,8 mld. USD.

Ocenění obou společností bude značný oříšek, jelikož jsou ztrátové a mezi v současné době obchodovanými společnostmi na trhu se jen těžko hledají paralely. Podle dřívějších spekulací by měla být valuace Lyftu v blízkosti 20 až 25 mld. USD a Uberu kolem 120 mld. USD. Agentura Bloomberg v říjnu s odvoláním na zdroj seznámený se situací, že investiční banky zaštiťující IPO, plánují ocenit Lyft v rozmezí 18 až 30 mld. USD s cílem 25 mld. USD. Porovnatelnou společnost prý tito investiční bankéři vidí ve společnosti Grubhub provozující stejnojmennou službu pro rozvoz jídla.

„Při oceňování mladých společností se čísla a ocenění řídí jejich příběhem, nikoliv jejich historickými a současnými výsledky,“ začíná prof. Aswath Damodaran část článku o IPO Lyftu věnovanou ocenění této společnosti.

Svůj příběh Lyft prezentuje velmi ambiciózně. „Věříme, že svět je na začátku přechodu od vlastnictví automobilů k dopravě jako službě (TaaS – Transportation-as-a-Service),“ uvádí v úvodu prospektu s tím, že američtí spotřebitelé ročně vydají 1,2 bil. USD na osobní přepravu. Průměrná domácnost na ni vydá přes 9,5 tis. USD s převahou nákladů na vlastnictví a provoz automobilu, který však využívají pouze 5 % času.

Částka v řádu bilionů dolarů odráží ambice společnosti přinést revoluci na trh s osobní dopravou v USA, prof. Damodaran však opatrně uvádí ještě současnou hodnotu amerického trhu jen s dopravními službami, která činí 120 mld. USD.

Pohled na čísla z prospektu společnosti Lyft

Platforma Lyft uživatelům zprostředkovává dopravu vícero typů vozů (včetně SUV a luxusních vozů), kol, skútrů, autonomních vozidel a na některých trzích integruje také informace o veřejné dopravě

Platforma Lyft uživatelům zprostředkovává dopravu vícero typů vozů (včetně SUV a luxusních vozů), kol, skútrů, autonomních vozidel a na některých trzích integruje také informace o veřejné dopravě

Lyft v současné době operuje na více než 300 trzích v USA a Kanadě. Jeho služby na konci roku 2018 využívalo 18,6 ml. pasažérů (meziročně +47 %), které převáželo 1,1 mil. řidičů.

Vývoj počtu aktivních pasažérů

Vývoj počtu aktivních pasažérů

Růstová strategie počítá se značným růstem zákaznické báze, rozšířením služeb (předplatné, spolupráce s aerolinkami, univerzitami a firmami, kterým Lyft nabízí nástroje pro centrální správu cest zaměstnanců a třetích stran), přesvědčení zákazníků k častějšímu využívání, investicemi do technologií, fúzemi a akvizicemi.

Lyftu se zatím daří navyšovat výnosy na aktivního uživatele

Lyftu se zatím daří navyšovat výnosy na aktivního uživatele

Lyft v posledních kvartálech dosahoval zvýšení podílu svých výnosů na jízdném, které účtuje pasažérům

Lyft v posledních kvartálech dosahoval zvýšení podílu svých výnosů na jízdném, které účtuje pasažérům

Lyft varuje, že má historii ztrát a nemusí být schopen dosáhnout a udržet ziskovost v budoucnosti. Podobně Uber během říjnové nabídky dluhopisů podle agentury Bloomberg uvedl, že neočekává obrat do zisku v nejbližších alespoň třech letech.

Společnost také uvádí, že od jejího založení v roce 2012 nebyla schopná dosáhnout pozitivního cash flow z provozních činností a své fungování financovala především prostřednictvím upisování akcií a plateb od uživatelů. Lyft věří, že v současné době disponuje dostatečnou hotovostí k financování pracovního kapitálu a kapitálových výdajů po dobu alespoň dalších 12 měsíců. Společnost dále varuje, že se může dostat do situace, kdy bude vyžadovat další financování prostřednictvím dluhu nebo vydání nových akcií.

Je tedy zřejmé, že toto IPO cílí na investory s větším rizikovým apetitem sázející na úspěch společnosti v dlouhodobém horizontu a připravených nést ztrátu v případě, že se společnosti nepodaří dosáhnout ziskovosti.

Vývoj jízdného, tržeb a čisté ztráty společnosti Lyft v posledních třech letech

Vývoj jízdného, tržeb a čisté ztráty společnosti Lyft v posledních třech letech

Akcionáři a zakladatelé

Mezi největší investory Lyftu patří podle portáli Pitchbook společnosti Rakuten (13 %), General Motors (7,8 %), Fidelity (7,7 %), Andreessen Horowitz (6,3 %) a Alphabet (5,3 %).

Ačkoliv budou spoluzakladatelé Logan Green a John Zimmer disponovat pouze minoritním podílem, stále si vzhledem k vydání dvou tříd akcií udrží výrazný vliv nad společností. Toto ustanovení omezuje vliv minoritních a aktivistických akcionářů, mezi technologickými společnostmi však není v poslední době neobvyklé.

Podrobnosti o IPO

Společnost Lyft 1. března zaslala americké Komisi pro cenné papíry a burzu (SEC) svůj prospekt k úpisu akcií na burze NASDAQ pod tickerem LYFT. Společnost bude upisovat nový kapitál a v dohledné době nepočítá s výplatou dividendy.

Podrobnosti k samotnému úpisu zatím nejsou veřejné, americká média však předpokládají, že společnost začne investiční roadshow v týdnu od 18. března. Detaily po zveřejnění doplníme. Sledujte proto náš twitterový účet @Fio_investice, ať jste v obraze.

Zdroj: Prospekt společnosti Lyft, Aswath Damodaran -  Lyft Off? The First Ride Sharing IPO!, New York Times, CNBC, Bloomberg, The Wall Street Journal


Jan Tománek
Fio banka, a.s.
Prohlášení


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,6096025,97540
USD22,7866824,05132
GBP28,7944730,39253
CHF25,2722126,67479
PLN5,712586,02962

Kompletní informace zde