Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Odborné články > Snažíme se o růst bez dluhů, říkají zakladatelé prodejce vlasové kosmetiky Bezvavlasy

Snažíme se o růst bez dluhů, říkají zakladatelé prodejce vlasové kosmetiky Bezvavlasy

21.8.2022 14:18, BAABEZVA

Rozhovor s Alešem Hudečkem a Františkem Novotným, zakladateli prodejce vlasové kosmetiky Bezvavlasy, který aktuálně vstupuje na trh START Burzy cenných papírů Praha.

Zakladatelé společnosti Aleš Hudeček (vpravo) a František Novotný, zdroj: Bezvavlasy

Zakladatelé společnosti Aleš Hudeček (vpravo) a František Novotný, zdroj: Bezvavlasy

V roce 2009 Aleš Hudeček začal přes e-shop Bezvavlasy.cz prodávat vlasovou kosmetiku. Poté přibral Františka Novotného a v roce 2011 založili společnost, která je dnes s tržbami 450 mil. Kč a čistým ziskem 33 mil. Kč druhým největším českým prodejcem vlasové kosmetiky, který působí i na Slovensku a v Maďarsku.

Cílem společnosti je expandovat do dalších zemí a do roku 2025 přesáhnout metu 1 mld. Kč v tržbách, které by již chtěla dosáhnout jako veřejně obchodovaná společnost na trhu START a RM-SYSTÉMu. Zakladatelé společnosti chtějí investorům nabídnout až 35% podíl ve společnosti. U příležitosti IPO jsme je proto požádali o rozhovor.

Podrobnosti o společnosti a transakci naleznete v našem tradičním představení.

Jak vás napadlo prodávat zrovna vlasovou kosmetiku?

Aleš Hudeček (AH): „To byla taková shoda okolností, že jsem měl známé, kteří se v tom byznysu pohybovali, a zároveň jsem dostal jsem informaci, že nebylo moc e-shopů. Tak jsem si řekl, že to vyzkouším.“

Co byl první signál, že jste narazil na zajímavý sektor?

AH: „Poměrně lehce se to prodávalo i bez velké reklamy. Samozřejmě to byly ze začátku malé částky. První rok (když jsem to ještě dělal sám a než do toho vstoupil František) byl obrat, tuším, milion korun.“

František Novotný (FN), se kterým tehdy ještě jen jako s kamarádem Aleš Hudeček své podnikání konzultoval, se smíchem vzpomíná: „Pamatuji si, jak jsi přišel, a říkal: ‚Tak se mi to drží na úrovni deseti objednávek denně.‘ To byl začátek.“

FN: „Myslím, že v byznyse je strašně důležité načasování. Jsou taková okna, která se otevírají a potom se zavřou. A když do toho skočíte a děláte to relativně dobře, tak to máte. To jsou takové vlny v ekonomice.“

„Doba byla ideální,“ vzpomíná Hudeček na tehdejší vysoké marže.

Co považujete za svou hlavní konkurenční výhodu?

AH: „Konkurenční výhoda je určitě jméno značky. Máme na silné úrovni analýzu cen a trhu. Samozřejmě je tam i výhoda velikosti v segmentu, že už jsme poměrně velicí – ve vlasové kosmetice druzí po Notinu. Pokud by si někdo založil podobný e-shop, i kdyby měl peníze, tak nemá jméno a těžko si ho už v současné době udělá. Je hrozně těžké na ten trh vstoupit. My jsme etablovaní a velké značky s námi chtějí spolupracovat.“

V Praze máte spojení výdejny e-shopu, prodejny a kadeřnictví. Jak se tento koncept zatím osvědčil?

FN „Myslím, že nám to funguje dobře. […] Pro nás to byla nutnost jít do toho kadeřnictví [kvůli spolupráci s distributorem], tak jsme to takto zkombinovali a myslím, že se to osvědčilo.“

AH: „Původní důvod byl požadavek distributora. […] Vymyšlený koncept nějakého byznysu to nebyl.“

FN: „Pak jsme si řekli, že by se to dalo replikovat a že by si každá země zasloužila v hlavním městě mít vlajkovou loď, které lidé věří, když vidí obchod. Dá se to i točit v reklamách.“

AH: „Samozřejmě to dělá dobro pro značku. Je to reprezentativní, vypadá to dobře, je tam zároveň kadeřnictví.“

Zvažujete tento koncept i jako franšízu?

FN: „Je to jedna z variant, jak třeba postupovat v cizích zemích, že bychom to nemuseli provozovat odsud.“

AH: „Souvisí to i s [uvažovanou] vlastní značkou. Kdybychom ji měli, mohli bychom ji takto propagovat.“

V červenci 2022 jste spustili nový e-shop. Jak na něj zatím zákazníci reagují?

FN: „Myslím, že ty ohlasy jsou opravdu dobré. […] My jsme to ladili do takové černobílé, jednoduché varianty.“

AH: „Ten design je mnohem lepší. […] Nejdůležitější na novém webu je, že je responzivní.“

FN: „Nás ten starý e-shop trochu brzdil. […] Nemohlo se pracovat s influencery, protože by to bylo vyhazování peněz. Všichni jsou zvyklí na tu responzivitu a na mobilní e-shopy. Čím se jde víc na východ, ten mobilní přístup je vyšší a vyšší.“

AH: „Očekáváme nárůst i díky zemím jako Maďarsko, kde je 80 % lidí, kteří nakupují pouze přes telefon. Slibujeme si od toho nárůst a propagaci toho e-shopu.“

Kde vidíte společnost za pět let?

FN: „My bychom rádi vyrostli v etablovaného experta na vlasovou kosmetiku a byli v 10-15 zemích. Rádi bychom byli úspěšní na burze, abychom těm klientům, kteří do nás investují, přinesli nějaké zhodnocení, a rádi bychom šli do privátních značek, protože jsme si udělali tour po továrnách a víme, kde to vyrobit.“

AH: „Mně bude rozhodně záležet na tom, aby ta akcie byla úspěšná. […] Jde to ruku v ruce s úspěšností firmy.“

FN: „Potenciálně třeba časem prodáme další mini podíl, tak bychom chtěli, aby to bylo vyšší než teď, protože ta valuace je za nás relativně nízká ve srovnání s konkurenčními společnostmi.“

AH: „Bude nás to motivovat. […] Uvažujeme i o případné akvizici, která by firmu výrazně posunula kupředu a akcie by tímto krokem mohla výrazně posílit.“

Jaká je vaše finanční strategie? S jak vysokým dluhem chcete pracovat?

FN: „Tady se spíše jde Alešovou konzervativní cestou. Ukazuje se, že je to dlouhodobě správné. Protože třeba jiné e-shopy rostly mnohem víc, ale expanzi financovaly i do minusu. Ale nikdy nemáte 100% jisté, že i když získáte velký market share (tržní podíl, pozn. red.) nebo nové země, tak to monetizujete do toho profitu v budoucnosti jako třeba Amazon, kterému se to moc dobře podařilo.“

AH: „My nemáme dluhy moc rádi. […] Strategie je snažit se [růst] bez dluhů s nějakou profitabilitou. To je takový základ, který se děje od začátku.“

Plánujete vyplácet dividendu?

AH: „Když se podaří splnit plány, které jsme si předsevzali, tak ta myšlenka tam určitě je.“

FN: „V horizontu pěti až sedmi let, když bychom to etablovali, tak bychom začali vyplácet dividendu.“

Nyní máte jeden centrální sklad. Plánujete další sklady v rámci expanze?

AH: „Zatím ne. Chtěli bychom to dělat z jednoho centrálního skladu, protože to ušetří hodně peněz a efektivita je mnohem větší.“

FN: „U skladu je velký zlom v tom, že zatím máme externí sklad a nyní si logistiku budeme dělat sami.“

AH: „Už bez limitací. Ten externí sklad vás limituje v dost věcech. Takže i růst té firmy by měl být výraznější.“

FN „I s pomocí dotace bychom měli mít automatizovaný sklad, takže efektivita logistiky bude vyšší.“

AH: „Ani tam teď není ta automatizace, takže spoustu procesů zefektivníte, mnohem víc objednávek zabalíte v kratším čase, takže růst bude rychlejší.“

Jaké jsou aktuální trendy v oblasti vlasové kosmetiky?

AH: „Jsou to hlavně přípravky proti vypadávání vlasů a výživa vlasů pro ženy i muže.“

FN: „Před pár lety byl velký milník Olaplex, který slepí zničený vlas po barvení zpátky.“

AH: „Všechny značky se snaží, aby to bylo přírodní a ve výrobcích nebyly chemikálie. A udržitelnost, že se snaží výrobky balit do rozložitelných balení.“

Pro zájemce o úpis akcií Bezvavlasy

Pokyny pro úpis akcií lze zadávat elektronicky prostřednictvím platformy e-Broker, osobně na kterékoliv pobočce Fio banky či telefonicky prostřednictvím Dealingu na telefonu 224 346 493 v době 9:00 - 17:30. Fio banka pokyny přijímá do 31. 8. 2022. Podrobnosti o úpisu a více informací o společnosti zde.


Jan Tománek
Fio banka, a.s.
Prohlášení


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,5711625,93484
USD23,0552324,33477
GBP28,7049530,29805
CHF25,3009126,70509
PLN5,682125,99748

Kompletní informace zde