Často kladené otázky - FAQ
Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Sekce je rozdělena na odpovědi týkající se bankovních služeb a odpovědi týkající se investičních služeb.
Bankovní služby
Investiční služby
Platební styk
1. Na účet vedený v měně CZK mi přišla platba v zahraniční měně. Jakým způsobem zjistím kurz, kterým byla platba přepočítána?
V internetovém bankovnictví Fio banky, záložce "Přehledy - Pohyby na účtu" naleznete kolonku s názvem "Upřesnění". Zde se dozvíte informace o objemu platby v původní měně, na jejímž základě je možné vypočítat devizový kurz, kterým byla platba přepočítána.
V případě, že kolonku s názvem "Upřesnění" nemáte mezi dostupnými sloupci, můžete ji přidat pomocí odkazu "Nastavení" v horní části aplikace.
2. Proč nemohu přímo z Fio konta odeslat peníze do jiné banky?
Fio konto je spořící účet. Z Fio konta můžete odesílat finanční prostředky v rámci Fio banky na neomezené množství účtů, přičemž převod v rámci banky je on-line. Pokud budete chtít odeslat finanční prostředky do jiné banky, je to možné, ale pouze na jeden předem povolený tzv. "Povolený cílový účet". Tento účet je možné měnit, přičemž změna se projeví až následující pracovní den.
Změnu, respektive nastavení "Povoleného cílového účtu" provedete v záložce "Informace o účtu" pod tlačítkem "Změnit cílový účet".
Nejrozšířenější způsob, jak odeslat finanční prostředky z Fio konta, i do několika různých bank v jeden pracovní den, je převod těchto finančních prostředků z Fio konta na běžný účet, který nemá žádná omezení. Následně je možné z běžného účtu odeslat finanční prostředky kamkoliv.
3. Jaké číslo má bankovní kód Fio banky?
Fio banka, a.s. používá bankovní kód 2010.
4. Zadal/a jsem pokyn "Europlatba" a aplikace hlásí chybu - špatně vyplněn IBAN. Co s tím?
Pro zasílání plateb v EUR na Slovensko i do ostatních zemí v rámci SEPA je třeba zadat číslo účtu ve formě IBAN. Číslo bankovního účtu ve formátu IBAN naleznete v Internetbankingu v "Informace o účtu". Všechny standardní platby v EUR v rámci SEPA jsou zdarma.
Příklad čísla účtu ve formátu IBAN: CZ** 2010 0000 00** **** ****
Skládá se z těchto částí: CZ (standardizované označení ČR) ** (dvě kontrolní čísla) 2010 (čtyřmístný kód banky) 0000 00 (šestimístné předčíslí účtu, u čísla bez předčíslí se nahrazuje nulami) ** **** **** (desetimístné číslo účtu, v případě méně čísel je zleva doplněno nulami).
5. Zadal/a jsem jednorázový pokyn, ale byl "Odmítnut při validaci". Co jsem udělal/a špatně?
V případě zobrazení hlášky "Odmítnut při validaci", je jedním z nejčastějších důvodů nedostatek finančních prostředků na účtě. Na účtu musí také být nejméně minimální zůstatek, který je v případě spořícího účtu 100 Kč (respektive 10 EUR nebo 10 USD).
6. Co je IBAN a SWIFT mého účtu a kde je najdu?
Pro zasílání plateb v EUR na Slovensko i do ostatních zemí v rámci SEPA je třeba zadat číslo účtu ve formě IBAN. Číslo bankovního účtu ve formátu IBAN naleznete v Internetbankingu v "Informace o účtu". V případě standardní platby v EUR ve prospěch účtu ve Slovenské republice bude platba provedena zdarma.
Číslo účtu ve formátu IBAN: CZ** 2010 0000 00** **** ****
Skládá se z těchto částí: CZ (standardizované označení ČR) ** (dvě kontrolní čísla) 2010 (čtyřmístný kód banky) 0000 00 (šestimístné předčíslí účtu, u čísla bez předčíslí se nahrazuje nulami) ** **** **** (desetimístné číslo účtu, v případě méně čísel je zleva doplněno nulami).
U mezinárodních plateb je třeba zadat ještě BIC kód (SWIFT), což je mezinárodní kód banky. Fio banka má tento: FIOBCZPPXXX.
7. Co je SEPA?
SEPA - Single Euro Payments Area neboli jednotná oblast pro platby v eurech. SEPA platba je bezhotovostní převod peněžních prostředků v měně EUR s poplatkovou dispozicí SHA, kdy příjemce i plátce hradí poplatky u svých bank, bez omezení výše převodu. Částka převáděná na účet banky příjemce je připsána do jednoho dne po datu splatnosti příkazu.
SEPA prostor zahrnuje země Evropského hospodářského prostoru (Evropské unie včetně Norska, Švýcarska, Monaka, Lichtenštejnska a Islandu). Mimoto pravidla SEPA dobrovolně akceptují také banky Francouzské Guyany, Guadeloupe, Martinique, Réunion a Gibraltaru ad. U zemí mimo Eurozónu (tj. země, které používají EUR jako svoji domácí měnu) nemusí SEPA platby podporovat všechny platební instituce. Kolik stojí platby v rámci SEPA?
Přehled všech bank, které patří do oblasti SEPA.
8. Co je TARGET2?
TARGET2 = Trans-European Automated Real-time Gross Settlement Express Transfer System neboli Transevropský expresní automatizovaný systém zúčtování plateb v reálném čase.
9. Je zpoplatněn převod v rámci Fio banky z běžného účtu v EUR na běžný účet v CZK? Jak dlouho tento převod trvá?
Převod finančních prostředků z jednoho účtu na libovolný jiný účet v rámci Fio banky je zadarmo. Měna účtu nerozhoduje. V případě, že bude převod realizován z účtu vedeného v EUR na účet vedený v CZK, proběhne konverze dle aktuálně vyhlášeného devizového kurzu, který je rovněž k dispozici v internetovém bankovnictví. Převod je realizován on-line.
10. Co je to SIPO?
SIPO - souhrnné inkaso plateb obyvatelstva - služba provozovaná Českou poštou, s.p.. Jejími klienty jsou obvykle fyzické osoby zastupující jednotlivé domácnosti, které pomocí SIPO hradí pravidelné měsíční platby (není nutné, aby byly vždy ve stejné výši) - např. nájemné, poplatky za telefon, elektřinu, plyn, rozhlas, TV a pod.
Klient následně poště platí jedenkrát měsíčně souhrnnou částku, která je součtem všech plateb jednotlivým společnostem. Pošta se sama postará o převedení jednotlivých plateb odpovídajícím příjemcům.
11. Potřebuji odeslat peníze na účet s předčíslím. Jak to mám udělat?
V případě čísla účtu, které má rovněž předčíslí, se vše píše do jedné kolonky s názvem "Číslo účtu". Mezi předčíslím a samotným číslem účtu se píše spojovník (krátká vodorovná čárka), např.: 123456-1234567890.
12. Mám účty vedené v měně CZK a USD. Je možné odeslat finanční prostředky z USD účtu na CZK účet tak, aby proběhla konverze z jedné měny do druhé? Je to zpoplatněno?
V případě, že odesílate finanční prostředky z účtu vedeného v měně CZK na účet vedený v USD, automaticky proběhne konverze z jedné měny do druhé. Tento převod (konverze) proběhne on-line a není zde účtován žádný poplatek. Finanční prostředky budou konvertovány aktuálně vyhlášeným devizovým kurzem, který naleznete v internetovém bankovnictví Fio banky.
13. Je nějak omezen počet odchozích / příchozích plateb?
Počet odchozích či příchozích plateb není omezen.
14. Kdo si může číslo do registru Plateb na kontakt registrovat?
Registrování telefonního čísla do registru je možné pouze majitelem účtu, fyzickou osobou starší 15 let. Mladším klientům mohou telefonní číslo do služby přidat rodiče osobně na pobočce. Právnické osoby si profil pro Platby na kontakt zřídit nemohou.
15. Můžu si do služby registrovat jakékoliv telefonní číslo?
Pro aktivaci služby Plateb na kontakt je potřeba využít to telefonní číslo, které máte u nás vedené. K jednomu účtu je možné přidat jen jedno telefonní číslo, a to pouze čísla s předvolbou +420 nebo +421.
16. Kde si můžu číslo pro používání Plateb na kontakt registrovat?
Připojení čísla k účtu provedete jednoduše v Internetbankingu (Nastavení – Platby na kontakt – Zřídit nový profil) nebo Smartbankingu (Moje Fio – Platby na kontakt). Přidání čísla je potřeba autorizovat. Osobám mladším 15 let mohou číslo do služby zaregistrovat rodiče osobně na pobočce.
17. Jak můžu Platbu na kontakt zadat a co k tomu potřebuju?
Platbu na telefonní číslo zadáte jednoduše ve Smartbankingu z detailu účtu – Nová platba – Platba na kontakt. Následně buď zadáte cílové telefonní číslo ručně nebo ho můžete vybrat z kontaktů v telefonu (je potřeba povolit aplikaci přístup). Pokud je telefonní číslo ve službě Plateb na kontakt také registrované a je tedy možné platbu provést, ukážeme Vám jméno příjemce, resp. majitele cílového účtu. Pak vyberete zdrojový účet, výši platby a transakci autorizujete. Pro zjednodušení si tuto volbu můžete také přidat na Nástěnku.
18. Je nějaký limit pro Platbu na kontakt?
Ano, výše odchozí Platby na kontakt je stanovena na 5 000 Kč. Platbu se vždy snažíme odeslat okamžitě, pokud příjem takových plateb umožňuje i banka příjemce.
19. Můžu své telefonní číslo ze služby odpojit?
Samozřejmě, využívání je čistě dobrovolné. Odebrání telefonní čísla z Plateb na kontakt provedete v nastavení služby v Internetbankingu nebo Smartbankingu.
V případě, že jste zde nenašli odpověď na Vaší otázku, neváhejte kontaktovat svou pobočku, nebo nám můžete Váš dotaz zaslat prostřednictvím on-line formuláře.