Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > O nás > Časté dotazy

Často kladené otázky - FAQ

Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Sekce je rozdělena na odpovědi týkající se bankovních služeb a odpovědi týkající se investičních služeb.

Bankovní služby

Investiční služby


Ostatní

1. Změnil/a jsem adresu trvalého bydliště. Jakým způsobem tuto změnu mohu oznámit?

Oznámit změnu adresy trvalého bydliště je možné výhradně osobně na kterékoliv pobočce Fio banky. Při změně adresy trvalého bydliště dochází rovněž k vydání nového občanského průkazu a tudíž ke změně čísla občanského průkazu. Jakmile obdržíte nový občanský průkaz, je potřeba o této skutečnosti informovat kteroukoliv pobočku Fio banky a podepsat dodatek o změně osobních údajů.

2. Chtěl/a bych provést změnu korespondenční adresy. Jakým způsobem to mohu udělat?

Korespondenční adresu si můžete jednoduše změnit ve svém Internetbankingu, a to v Nastavení v záložce Osobní údaje. Korespondenční adresa slouží k zaslání platební karty či výpisů z účtu. Stejně snadno si můžete změnit i kontaktní e-mail či telefon, na kterém vás v případě potřeby můžeme kontaktovat. Úpravu všech těchto údajů můžete provést také na kterékoliv z našich poboček.

3. Chtěl bych založit spořící účet pro dítě, kterému jsou teprve 2 roky. Je to možné?

Nezletilé osobě je možné zřídit klasický osobní účet, který má pouze určitá zákonná omezení. Smlouva o účtu se zřizuje na nezletilou osobu jménem zákonného zástupce, přičemž veškeré úkony (zřízení, změna či ukončení smluvního vztahu, podání pokynů apod.) činí zákonný zástupce jménem nezletilé osoby a vše stvrzuje svým vlastnoručním podpisem.

Nezletilé osobě je možné zřídit přístup do internetového bankovnictví bez možnosti autorizace pokynů (pouze k nahlížení). Nakládání s finančními prostředky na účtu nezletilé osoby je povoleno pouze zákonnému zástupci a to výhradně osobně na kterékoliv pobočce Fio banky (s účtem nezletilého není možné žádným způsobem nakládat on-line). Nezletilá osoba není oprávněna provádět hotovostní výběry na pobočkách.

Nezletilá osoba může požádat i o vydání platební karty, přičemž žádost o vydání platební karty podepisuje zákonný zástupce (za majitele účtu). Nezletilá osoba však nemůže platební kartu aktivovat přes internetové bankovnictví, PIN je proto zasílán výhradně korespondenčně. Každá žádost o platební kartu pro nezletilou osobu bude posuzována individuálně, minimální věková hranice pro podání žádosti o platební kartu je 8 let.

4. Jak jsou pojištěny vklady u Fio banky?

Vklady jsou pojištěny dle zákona č. 21/1992 Sb.. Pojištění je vázáno vždy na rodné číslo (nikoliv na jednotlivé účty vedené na jedno rodné číslo). Aktuálně je toto pojištění ve výši 100 % z vkladu, maximálně však do částky 100 000 EUR.

5. Jak si Fio bankovní identitu (BankID) zřídit?

Obecně platí, že službu klientům aktivujeme automaticky a postupně (o Fio bankovní identitě pro cizince pojednává otázka č. 6). Někteří tedy budou mít bankovní identitu aktivní již za pár dní, jiní v průběhu několika týdnů. Stav své bankovní identity (BankID) si můžete zkontrolovat v Internetbankingu v Nastavení (v pravém horním rohu) v sekci Bankovní identita. Uvidíte zde, zda identitu již máte, nebo u vás její nastavení teprve proběhne. Zde můžete i požádat o její přednostní aktivaci.

Hlavní podmínkou pro aktivaci služby je, že jsme se spolu alespoň jednou osobně potkali na některé z našich poboček nebo s naším kurýrem a máte u nás aktuální doklad totožnosti. V opačném případě je nejprve potřeba se u nás zastavit. Podmínky aktivace služby pro cizince jsou uvedené níže.

6. Cizinci a bankovní identita

Bankovní identitu mohou samozřejmě využívat i cizinci, popřípadě uprchlíci. Zřízení takové identity neprovádíme automaticky, ale až na základě žádosti, například přes Internetbanking prostřednictvím Fio servisu či osobně na pobočce.

Podmínkou vedle aktivního Internetbankingu je doklad vydaný českou státní autoritou a evidovaný v Registru obyvatel. Zpočátku jsou v Registru obyvatel evidovány pouze doklady tzv. elektronicky čitelné. V průběhu roku 2022 mají být do Registru obyvatel doplněny také doklady, které nejsou elektronicky čitelné - a teprve tehdy bude možné na takové doklady vydat bankovní identitu. V rámci žádosti ověříme, jestli lze pro zřízení identity využít doklad, který o vás máme evidovaný v systému.

7. Jak bankovní identita vlastně funguje?

S bankovní identitou se můžete přihlašovat k službám státu a později i soukromých subjektů, uzavírat u nich nové smlouvy, využívat služby atd. To vše bez návštěvy jejich poboček nebo úřadů. Kdekoliv uvidíte možnost využít bankovní identitu (BankID), vyberete si tuto možnost prostřednictvím Fio banky a dále se přihlásíte svými údaji, jaké používáte u nás. Následně dojde ještě k ověření prostřednictvím SMS zprávy nebo push notifikací přes Smartbanking.

Nyní můžete využít bankovní identitu pro přístup ke službám státu, ve druhé fázi ji budete moci použít i pro ověřenou komunikaci s firmami, které jsou do bankovní identity (BankID) zapojeny. O novinkách vás budeme vždy informovat prostřednictvím našich stránek i sociálních sítí.

8. K čemu mohu bankovní identitu využívat?

Fio bankovní identita aktuálně umožňuje přístup k různým službám státu, například na Portálu občana. Výčet nejčastěji používaných je zde. V další fázi budou jejím prostřednictvím dostupné i služby soukromých subjektů – poskytovatelů energií, pojišťoven atd. Aktuálně zapojené firmy najdete zde.

9. Nejsem klient Fio banky a mám zájem o bankovní identitu zřízenou online

Účet si u nás můžete zřídit i na dálku a když ho založíte pomocí kurýra, budete ho mít rovnou i s bankovní identitou. Formulář pro založení účtu naleznete zde.

10. Je bankovní identita bezpečná?

Bezpečnost je u vašich financí naší prioritou, a proto i bankovní identita využívá stejné zabezpečení jako náš Internetbanking nebo Smartbanking. Stejně tak je zabezpečeno nakládání s vašimi osobními údaji. Ze zákona nemůžeme s vašimi osobními údaji nakládat bez vašeho souhlasu.

11. Nemám o bankovní identitu zájem

Samozřejmě, to respektujeme. Službu si můžete vypnout přímo v Internetbankingu. Pokud ji ještě nemáte aktivní a víte, že službu vůbec nechcete aktivovat, napište nám Fio servis a my vám ji ani aktivovat nebudeme. Pokud byste si to rozmysleli, aktivace je následně možná pouze na pobočce.

12. Můžu mít vícero bankovních identit?

Každý poskytovatel bankovní identity klientům nabízí své vlastní samostané řešení. Pokud má klient služby u vícero bankovních domů, může mít také vícero separátních bankovních identit (a při jejich používání si může vybrat).

13. Bude mi společně s bankovní identitou zřízena datová schránka státu?

Nebude. Při aktivaci služby Fio bankovní identita nedochází automaticky ke zřízení tzv. datové schránky státu.
Od 1. 1. 2023 stoupí v platnost ustanovení zákona č. 261/2021 Sb. známé též pod zkratkou DEPO, podle něhož má stát za povinnost zřídit datovou schránku fyzickým osobám, které se prostřednictvím elektronické identity (včetně bankovní identity) autorizují vůči portálům státu a dosud jim nebyla datová schránka (na fyzickou osobu) zřízena.

V případě, že jste zde nenašli odpověď na Vaší otázku, neváhejte kontaktovat svou pobočku, nebo nám můžete Váš dotaz zaslat prostřednictvím on-line formuláře.

e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR23,7217425,03827
USD23,1223724,40563
GBP28,0107229,56528
CHF24,5069525,86705
PLN5,079305,36120

Kompletní informace zde