Často kladené otázky - FAQ
Zde jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Sekce je rozdělena na odpovědi týkající se bankovních služeb a odpovědi týkající se investičních služeb.
Bankovní služby
Investiční služby
Dlouhodobý investiční produkt - DIP
1. Kdo si může Dlouhodobý investiční produkt zřídit?
Tento produkt je určený pro osoby starší 18 let, které mají založený obchodní účet u české Fio banky a zároveň jsou daňovými rezidenty ČR.
2. Co potřebuju k založení DIP účtu?
K založení účtu pro DIP Vám bude stačit to samé jako k založení standardního běžného nebo obchodního účtu, tedy průkaz totožnosti, telefonní číslo a e-mail. Pokud již máte založený obchodní účet, účet pro DIP si založíte jednoduše v online bankovnictví.
3. Nevidím možnost založení DIP účtu ve svém e-Brokeru, proč?
Pokud možnost zřídit si DIP v aplikaci e-Broker nevidíte, pravděpodobně nemáte nejnovější Rámcovou smlouvu investiční. Přejít na ni můžete jednoduše ve svém Internetbankingu pod tlačítkem +Nový produkt podle návodu.
4. Do jakých produktů můžu v rámci DIP investovat?
Své peníze budete moct vložit do veřejně obchodovaných finančních instrumentů, tedy zejména do akcií, dluhopisů a samozřejmě také do našich podílových fondů.
5. Kdy mohu investované peníze vybrat a zároveň si zachovat daňové výhody?
Pro zachování daňové výhodnosti nesmíte prostředky vložené na DIP účet vybrat dříve než za 10 let od založení DIPu a zároveň ne dříve, než v kalendářním roce, kdy dovršíte 60 let věku.
6. Co se stane, pokud budu chtít peníze vybrat dříve?
V případě dřívějšího výběru, budete muset případnou úlevu na daních dodanit, a to jak z Vámi vložených peněz, tak z případných příspěvků zaměstnavatele (které se při předčasném výběru daní jako příjem ze zaměstnání).
7. Může mi na DIP přispívat zaměstnavatel?
Ano, může. Zaměstnanci může přispět až do 50 tisíc Kč za rok, neodvádí sociální a zdravotní pojištění. Pro zaměstnavatele to tedy je finančně výhodné.
8. Jakým způsobem a v jaké měně mi může zaměstnavatel přispět?
Zaměstnavatel peníze posílá na účet 5444333300/2010 s variabilním symbolem, což je číslo účtu Vašeho DIP účtu. Příspěvek musí být poslán v CZK, příspěvek v jiné měně bude vrácen. Stejně tak může dojít k vrácení platby, pokud nebude obsahovat variabilní symbol.
9. Můj zaměstnavatel chce doložit, že Fio banka je registrována mezi poskytovateli DIP. Kde to ověřím?
Seznam subjektů registrovaných u České národní banky k poskytování DIPu najdete zde.
10. Kolik mohu díky DIPu celkem ušetřit?
Vlastní vložené prostředky si můžete odečíst z daňového základu až do výše 48 000 Kč. Úspora na daních tak může činit až 7 200 Kč.
11. Co vše bude zahrnuto do odpočtu daně?
Z daňového základu si můžete odečíst pouze Vaše vložené prostředky. Výnosy z investic ani příspěvky zaměstnavatele se do odpočtu do daňového základu nezapočítávají.
12. Budou připsané dividendy na DIPu standardně daněné?
Ano, pokud budete mít dividendové tituly, tak připsané dividendy budou daněné standardně jako na klasickém obchodním účtu.
13. Jaké jsou ceny za obchodování na DIP účtu?
Pokyny zadané na DIP účtu se řídí úplně stejným ceníkem jako standardní obchodní účty.
14. Už jsem si DIP založil jinde, můžu si nyní své portfolio převést k Fio bance?
Ano, to je samozřejmě možné. Nejprve si u nás založte obchodní a DIP účet a následně nám napište přes Fio servis, abychom s Vámi domluvili konkrétní převod z původního DIP účtu. Převod investičního portoflia může být zpoplatněn dle ceníku.
15. Můžu si na DIP účet posílat i peníze v jiné měně?
Vlastní příspěvek na DIP účet si můžete posílat v CZK, EUR i USD. Peníze pak dle libosti můžete využít k investování na trzích. Připomeneme, že příspěvek zaměstnavatele (tedy příspěvek nad rámec daňově uznatelných vlastních vložených prostředků) musí být poslán v CZK.
16. Můžu si do Fio banky převést DIP od jiného poskytovatele? Jak mám při převodu postupovat?
Ano, převést si k nám DIP od jiného poskytovatele můžete. Základním předpokladem je, že máte založený DIP ve Fio bance. Pokud budete převádět pouze penežní prostředky, pošlete je na číslo DIP účtu a danou transakci označte specifickým symbolem 20102010. V případě že budete převádět i investiční nástroje, zastavte se na kterékoliv pobočce Fio banky, kde s vámi takový převod zařídíme osobně.
V případě, že jste zde nenašli odpověď na Vaší otázku, neváhejte kontaktovat svou pobočku, nebo nám můžete Váš dotaz zaslat prostřednictvím on-line formuláře.